Wij zijn er voor jou!

Expresbericht

Wat is het verschil tussen al die soorten diesels en benzines? En wat als je toch verkeerd hebt getankt?

Euro 95 en Euro 98 zullen voortaan in de markt gezet worden als E5 of E10. En de 'B' van benzine, die staat plots voor diesel. Kun je nog volgen? Je zult wel moeten, want sinds 12 oktober worden de namen en symbolen van de verschillende soorten brandstof in de hele Europese Unie gelijkgesteld. Maar wat is het verschil tussen al die verschillende benzines en diesels onderling? Gaat je auto kapot als je je toch vergist en de verkeerde brandstof tankt? En hoeveel kan zo’n vergissing je kosten?

BENZINE

Momenteel heb je Euro 95 en Euro 98. Wat is – behalve de prijs – het verschil?
‘Het octaangehalte’, zo luidt het bij Brafco, de Federatie van Brandstofverdelers. Voor gewone benzinewagens maakt het dan ook weinig uit welke van de twee je tankt. Voor een sportwagen ben je beter af met (de duurdere, nvdr.) € 98 omdat die brandstof beter presteert in een hoger toerental. Sommige fabrikanten prefereren ook € 98 omdat die minder ethanol bevat. Ethanol heeft de eigenschap uitdrogend te werken. Dat kan ertoe leiden dat – indien de wagen lang stilstaat – de leidingen beginnen af te zien. Hetzelfde heb je bijvoorbeeld bij een grasmaaier. Als die een paar maanden stilstaat, gebruik je voor de laatste tankbeurt het best € 98. Bij dagelijks gebruik van de wagen maakt het niet veel uit.

Wat als ik E5 tank in een E10-wagen, of andersom?
Dat maakt niet veel uit. De consument moet zelf weten voor hoeveel procent bio hij precies wil gaan. Het is niet zo dat je met E10 meer kilometers zal kunnen rijden of dat je motor erdoor langer meegaat. Er is een verschil in prijs, maar voor je wagen maakt het in principe niets uit. Wie verkeerd getankt heeft, moet zich dus geen zorgen maken. Als je 100 procent zeker wil zijn of je voertuig geschikt is voor E10 – wat in de meeste gevallen zo is – is het aangewezen om de tool van automobielfederatie Febiac te gebruiken.

DIESEL

Wat is het verschil tussen B7, B10 en XTL?
Het verschil tussen B7 en B10 is hetzelfde als tussen E5 en E10: het percentage biocomponenten. Bij diesel gaat dat niet om ethanol, maar om ‘Fatty Acid Methyl Esters’, kortweg FAME. Dat zijn vetzuren die ontstaan door een chemisch proces van plantaardige en dierlijke oliën. Daarvoor kunnen onder meer gebruikte frituurolie of dierlijke vetten als basisgrondstof worden gebruikt. XTL is wel een heel ander beestje. Het gaat om een paraffinische synthetische diesel die geproduceerd wordt op basis van aardgas, plantaardige oliën of dierlijke vetten.

Wat als ik XTL tank in een B10-wagen, of andersom?
Zich vergissen tussen B7 en B10 is geen enkel probleem. En eenmalig XTL tanken in een B7-wagen, ook niet. In het laatste geval kunnen op langere termijn wel problemen ontstaan. De effecten ervan zijn nu echter nog niet voldoende bekend, aangezien het nu hier nog niet beschikbaar is.

Wat gebeurt er als je diesel in een benzinewagen tankt en omgekeerd?
Pechverhelpers als VAB en Touring, die nu al een tiental keer per dag moeten uitrukken voor bestuurders die de verkeerde brandstof hebben getankt, vrezen nog meer problemen met de nieuwe logo’s. "Diesel is vetter van structuur en heeft een smerende functie. Benzine ontvet, het tegenovergestelde dus ”, zegt Maarten Matienko van VAB. De kans is niet zo groot dat je diesel in een benzinewagen tankt: sommige fabrikanten voorzien in een kleinere opening bij benzinewagens omdat het dieselpistool veel dikker is en dus niet meer in de vulmond van de benzinetank past – of je zou de brandstof er al bijna in moeten laten druppelen.Het pistool van een benzinepomp is smaller en kan wel in een dieselwagen worden gestopt. En laat dat nu net het grootste gevaar zijn. Als de auto gestart is, verspreidt de gemengde brandstof zich in de leidingen. De moderne dieselmotoren zijn vaak uitgerust met common-rail inspuittechniek. Die kunnen ernstige schade oplopen wanneer benzine wordt getankt. “Het brandstofsysteem van die wagens werkt onder erg hoge druk en moet grondig gesmeerd blijven. Die smering gebeurt door de diesel. Als je verkeerd tankt, betekent dit dat je het smeermiddel van het systeem vervangt door een ontvetter. Na enkele kilometers zal het systeem daardoor ernstige schade oplopen aan de pomp en injectoren”, zegt Matienko.

Wat moet je doen als je toch verkeerd getankt hebt?
“In dat geval laat je de wagen het best takelen naar je garagist”, aldus Brafco. Bij Touring kan je een beroep doen op de mobiele unit Refuel: “Leden die tijdens of kort na het tanken merken dat ze een fout hebben gemaakt, kunnen ons bellen en dan komt een ploeg ter plaatse die de foute brandstof uit de wagen haalt”, zegt woordvoeder Danny Smagghe.
VAB sleept de wagen af naar een garage van de autoconstructeur om de schade te herstellen en geeft nog volgende tips mee:
*Je merkt de fout op tijdens het tanken: zet je auto in neutraal en duw hem naar een plaats waar hij veilig en niet in de weg van andere weggebruikers staat. Laat de rest over aan specialisten.
*Je merkt de fout op tijdens het rijden: parkeer je auto onmiddellijk op een veilige plaats en zet de motor af. Verwittig je pechverhelpingsdienst of garage.
*Je merkt de fout niet op: je motor zal automatisch afslaan. Dat zal allicht nog binnen een straal van 1 kilometer van het tankstation gebeuren. Sowieso moeten dan alle leidingen worden gereinigd. Voor wie benzine in een dieselwagen tankte, kunnen de herstellingskosten hoog oplopen.

Hoeveel kost de schade aan je auto?
“Als je verkeerd tankt met benzine, loopt al snel de hele pomp vast. Leidingen, pompen, zowat alles moet vervangen worden. In het slechtste geval kunnen de kosten dan oplopen tot wel 7.000 euro”, zegt Mark Pecqueur, docent en onderzoeksleider autotechnologie van Thomas More. Diesel in een benzinewagen tanken is ook niet goed. De auto zal stilvallen, maar de schade zal veel kleiner zijn. Het zal volstaan om de leidingen schoon te maken en dan ben je normaal gezien voor een paar honderden euro’s er vanaf in een garage.

Waar kan ik zien wat ik moet tanken?
Het is niet zo dat de labels Euro 95, Euro 98 en diesel nu plots gaan verdwijnen. De nieuwe, Europese etiketten komen er gewoon bij. Zo weet je nog altijd wat je vroeger tankte. Bij nieuwe wagens wordt het trouwens verplicht om het correcte, nieuwe label te vermelden op de vuldop en in de gebruiksaanwijzing van de wagen. Bij twijfel kun je nog altijd contact opnemen met de constructeur.
BRON: ‘Het Nieuwsblad’ van 4.10.2018

Diesel en benzine.png

november 2018

Copyright © Seniorama vzw