Als we onze denk- en leefwereld willen begrijpen, dan is het nuttig om te weten waar de wortels ervan liggen. Die wortels vinden we in de ‘moderniteit’.
Rond 1600 begint in West-Europa ‘moderniteit’ de kop op te steken, er ontstaat gaandeweg een nieuw wereldbeeld. Wetenschappers als Copernicus, Galilei, Newton … doen revolutionaire ontdekkingen, filosofen leren denken volgens een nieuwe wetenschappelijke methode: observeren, experimenteren en redeneren. ‘Kennis is macht’, wordt het devies, ‘je pense, donc je suis’ (Descartes).
De 18de eeuw wordt definitief de ‘eeuw van de Verlichting’. Klakkeloos overnemen en ons laten beïnvloeden door wat ons wordt voorgezegd door anderen maakt plaats voor het devies: ‘durf zelf te denken!’. In deze eeuw wordt door de filosofen veel in vraag gesteld: Wat is goed bestuur en hoe wordt de samenleving best ingericht (Hobbes, Locke, Rousseau, Montesquieu)? Wat kan ik kennen en welke grenzen zijn er aan de kennis (Hume, Kant)? Wat is de rol van de religie (o.a. Voltaire)? Hoe kan er meer welvaart ontstaan (J.S. Mill)? De overtuiging dat we vooruitgang danken aan ons eigen denken neemt enorm toe. En op de achtergrond klinkt de roep naar liberté, égalité, fraternité steeds luider.
Code: Filo
Seniorama: woensdag van 14 tot 16.30 u.
Data: 4, 11, 18 maart 2026
Aantal lessen: 3
Prijs: leden € – niet-leden €
Lesgever: F. Bosmans, lic. rechten, bijkomende studies filosofie