Qi gong en Tai Ji

Gong betekent de kunst om te verwerven, Qi betekent energie. Die is nodig voor een goede werking van alle lichaamsstructuren. Energie stroomt in energiebanen (meridianen). Deze kun je niet zien of vastnemen evenmin als lucht. Elk orgaan heeft zijn specifieke meridiaan. Door typische bewegingen en technieken (Eight Pieces of Brocade of Ba Duan Jin) kan de energiestroom in de verschillende meridianen gestimuleerd en/of geoptimaliseerd worden door uitgaande en terugkerende bewegingen en het aanspannen en weer ontspannen van spieren en pezen. Qi gong is altijd gerelateerd met ademhaling om uiterlijke en innerlijke bewegingen met mekaar in harmonie te brengen. Daardoor komt een innerlijke energiestroom tot stand die vrij in ons lichaam circuleert en de vitaliteit verbetert.

Door regelmatig te oefenen raak je steeds meer vertrouwd met je eigen levensenergie (Qi). Dat bevordert gezondheid en vitaliteit, rust in het hoofd en ontspanning in het lichaam. Gewrichten en spieren worden minder stram, alles voelt soepeler aan en in het algemeen ervaar je een gevoel van verlichting. Het helpt emotionele en fysieke stress te ontlasten en brengt je in balans. In de traditionele Chinese Geneeskunde worden deze oefeningen gebruikt voor medische toepassingen vooral voor een herstel van inwendige organen.
Tai ji is oorspronkelijk een oude Chinese krijgskunst en stamt af van Qi gong. Het is een vloeiende, heel zachte manier van bewegen waarbij spierkracht, lenigheid, balans en in mindere mate uithouding worden getraind. Alle spieren worden geoefend en de geest komt tot rust. Bewegingen vloeien moeiteloos in elkaar over. Het grote geheim ligt in de kracht van de geest. Als deze stil en rustig wordt gemaakt kunnen we ons ten volle concentreren op wat er binnen in ons lichaam gebeurt. Vanuit die stilte komen we in contact met ons ware zijn en kunnen we lichaam en geest optimaal laten samenwerken in balans met de omgeving.
Elke les start met een opwarming met aandacht voor de ademhaling om spieren en gewrichten los te maken. Een instructie van Tai ji ‘vormen’ bestaat uit een harmonieuze aaneenschakeling van natuurlijke bewegingen waarbij stap-patronen lijken op een choreografie. De bewegingen worden normaal rechtstaand uitgevoerd, maar kunnen worden aangepast aan eigen behoeften, grenzen en mogelijkheden van het moment.
Geen enkele basiskennis is vereist. Leeftijd of lichamelijke conditie spelen geen rol.

Qi gong
Code: Tai 1-1
Sportoase: maandag van 9.30 u. tot 10.30 u.
Aantal lessen: 14
Prijs: € 84 - leden € 70
Lesgever: Kai-Han Lo Sifu en Nancy Blanckaert

Tai ji - vorm 37 - zwaard vorm 32
Deze uitgebreide les wordt door de lesgever sterk aanbevolen. Deelnemers leren het volledige Taiji concept: Tai filosofie, Qi Gong, Taiji vorm 37 en vorm 32 (oefeningen met zwaard of stok).
Code: Tai 3-1
Sportoase: maandag van 10.30 u. tot 11.30 u.
Aantal lessen: 14
Prijs: € 84 - leden € 70
Lesgever: Kai-Han Lo Sifu

Qi gong en Tai ji (gevorderden)
Code: Tai 5 -1
Sportoase: maandag van 9.30 u. tot 11.30 u.
Aantal lessen: 14
Prijs: € 140 - leden € 126
Lesgever: Kai-Han Lo Sifu 


Nieuwe cursus: Tai ji ‘Basis’ 

Vanaf het 2de semester (begin februari 2023) start Seniorama een nieuwe cursus Tai Ji ‘basis’ op maandagmorgen in Sportoase van 10.30 u. tot 11.30 u. 

Naast Qi gong en Tai ji voor gevorderden, die nu reeds worden aangeboden, willen we deze basiscursus inrichten voor diegenen die willen starten met Tai ji Ofwel om te kunnen doorgroeien naar het niveau van gevorderden ofwel om deze zachte bewegingsvorm op een makkelijk niveau te blijven onderhouden. 
Geen enkele basiskennis is vereist. Leeftijd of lichamelijke conditie spelen geen rol. 

Wie interesse heeft voor deze gezonde bewegingsvorm maakt zich kenbaar via sport@seniorama.be, telefonisch 016 22 20 14 of via het secretariaat 
Seniorama Vanden Tymplestraat 35 3000 Leuven. 

Vermeld naam, adres, e-mail en telefoonnummer. Dan ben je vlot bereikbaar en kunnen we je informeren over de stand van zaken. 
Bij een minimaal aantal van 10 deelnemers kunnen we samen opstarten en genieten van deze heerlijke, rustgevende en gezonde bewegingsvorm.