Welzijnscursussen

Aromatherapie

Sterk je afweer met etherische oliën!
Etherische oliën behoren tot de krachtigste, kostbaarste bestanddelen die de natuur heeft voorgebracht. Ze werken niet alleen in op het fysieke lichaam, maar ook op ons emotionele en spirituele welzijn én sterken onze immuniteit. Omdat deze plantaardige stoffen sterk geconcentreerd zijn, is het belangrijk om ze met kennis van zaken toe te passen, zowel voor in- als voor uitwendig gebruik. Laat je inwijden in deze prachtige holistische therapie.
We leren tijdens 5 lezingen om dieper in te gaan op de genezende en weldoende kracht van etherische oliën, zoals onze voorouders ons in vele culturen eeuwenlang hebben voorgedaan.

Thema's:
1. Een oeroude therapie
Wat is aromatherapie? Wat is een essentiële olie? Hoe worden ze geproduceerd? Hoe kunnen ze worden ingezet?
2. Ademen, oraal innemen, masseren ...
Het praktische gebruik van e.o. - Verschillende gebruiksmethodes uit- en inwendig.
3. Baden met geurige lavendel
Pastoor Kneipp en watertherapie: een boost voor de afweer! Lavendelbadzout en zoveel meer.
4. Eucalyptus e.a. voor gezonde luchtwegen
Afweersterkende oliën. Je wapenen tegen winterse kwalen. De huisapotheek.
5. De oudere mens en aromatherapie
Anti-aging is het draaglijker maken en afremmen van verouderingsprocessen om de levenskwaliteit te verbeteren.
Zelfzorg: je gezondheid in eigen handen nemen.

Code: AROMA
Seniorama: dinsdag van 13.30 tot 16 u.
Data: 16, 23, 30 aug, 6 en 13 sept
Max. aantal deelnemers: 8
Prijs: € 35 - leden € 30
Lesgeefster: Cecilia Mariën – Gezondheidstherapeut – Herborist - Mindfulnesscoach


Voel je vitaler!

In deze reeks worden vier thema's behandeld om op een gezonde manier je vitaliteit te verhogen.

Code: Vitaliteit
Seniorama: maandag van 14 u. tot 16.30 u.
Aantal lessen: 4
Prijs: € 24
Lesgever: Guido Paeps, Osteopaat DO

Houding en beweging
29 augustus

Ons lichaam is permanent ofwel in beweging ofwel in rust in een bepaalde houding. Daardoor worden gewrichten en spieren constant belast, vaak op een verkeerde manier en ontstaan problemen als artrose, gewrichtsreuma, overbelastingletsels …
Wat is een goede (minst belastende) houding in stand, in zit, in lig?

Wat is een ideaal meubel (stoel, bed, matras …) om preventief mogelijke letsels te voorkomen? Wat is een goede slaaphouding en is een waterbed hiervoor aangewezen?
Er wordt gezocht naar een goede houding en beweging om gewrichtsaandoeningen proberen te voorkomen.
Praktische tips worden een leidraad voor het dagelijks handelen. 

Slaap efficiënt en rust uit!
12 september

Veel mensen hebben geen ontspannende slaap en zijn daardoor nog vermoeid bij het ontwaken.
‘Wat is slaap (slaapcycli)’ en hoe wordt slapen efficiënt om uit te rusten? Leer inslapen zonder medicatie.
Hoe worden mogelijke slaapproblemen verklaard: slapeloosheid, overmatig slaperig zijn overdag, slaapwandelen, nachtmerries. 
Hoe kunnen slaapproblemen mogelijk worden aangepakt en/of voorkomen? 
Praktische tips leren ons voortaan ‘te slapen als een roos ’ om fris weer op te staan. 

Energieverlies en vermoeidheid
19 september

Fibromyalgie (chronische pijn en vermoeidheid), burn-out (totale uitputting door langdurige stress), CVS (langdurige, onverklaarbare vermoeidheid), chronische stress, vermoeidheidsdepressie … zijn vaak voorkomende problemen in onze huidige samenleving. De essentie van deze problemen is energieverlies samen met vermoeidheid (niet alleen fysiek maar vaak en/of vooral psychisch).
Waarom en hoe ontstaat energieverlies? Wat is het belang van een goede darmwerking hierbij? Welke rol spelen hormonen in dit proces? Is voeding nuttig om het energiepeil te verhogen?

Hoe kan vermoeidheid worden aangepakt en mogelijk worden voorkomen?
Praktijk gerichte adviezen focussen o.a. op ‘ Een goede levenshygiëne en een energie verhogend bewegingsadvies’? 

Zelfzorg voor minder stress
26 september

Wat maakt mensen ongeduldig en waarom? Hoe ontstaat hierdoor stress? Hoe kunnen we leren omgaan met stressvolle situaties? Wat zijn goede technieken om te leren ontspannen: mindfullness, meditatie, bewustwordings-en/of relaxatieoefeningen, yoga, hartcoherentie, bodyscan …
Wie deze oefeningen graag zelf eens
wil uitproberen brengt bij deze les best een oefenmatje mee!